Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i – co najważniejsze – jeszcze niewyczerpanym potencjale. Sprawdź zatem, co zrobić, by przynosił odczuwalne korzyści, budując twoją markę w internecie, a czas poświęcony na kolejny wpis już nigdy nie był stracony!
Zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, przeprowadzonym przez TNS Polska dla Biblioteki Narodowej (n=1842), dziś z internetu korzysta 2/3 Polaków. 24 proc. z nich odwiedza blogi, w tym przede wszystkim hobbystyczne oraz te poświęcone zdrowiu, urodzie i sportowi.
O ogromnym wpływie blogosfery mówi także raport „B(v)log Power”, zrealizowany przez Mobile Institute pod koniec 2014 roku na zlecenie PSBV. Zgodnie z wynikami, przekazy tworzone przez blogerów i vlogerów docierają do blisko 11 mln osób! Co więcej, 1/4 internautów traktuje blogi i vlogi jako zaufane źródło informacji zakupowej, a 33 proc. deklaruje dokonanie zakupu konkretnego produktu pod wpływem informacji tam zamieszczonych.
Zatem co zrobić, by odbiorca twojego bloga stał się kupującym klientem? Jak wykorzystać blogosferę do promocji firmy i marek? Co zrobić, a czego unikać, by prowadzić poczytnego bloga firmowego? Sprawdź!
1. Jeszcze zanim zaczniesz…
Odpowiedz sobie na pytania: Po co chcesz prowadzić bloga, kto będzie go pisał, kto będzie czytelnikiem i jak będziesz mierzyć sukces projektu? Blog musi wpisywać się w szerszą strategię komunikacji i marketingu twojej marki, bo tylko wówczas przyniesie pożądane rezultaty.
Powodów jest wiele… choćby taki, że „Poznając bliżej czytelnika, masz szansę dowiedzieć się, jakich produktów bądź usług szuka, na co zwraca szczególną uwagę oraz co go przekonuje do finalizacji transakcji…” – jak pisze na swoim blogu Marcin Kopicki. I ma rację, choć to zaledwie jeden z wymienianych przez niego argumentów. Z kolei Barbara Stawarz, polska guru do spraw content marketingu, wymienia krótko i konkretnie: „wzmocnienie pozycji w wyszukiwarkach, budowa pozycji eksperta w swojej dziedzinie oraz konwersja i sprzedaż”.
Zanim więc przystąpisz do pisania bloga, sformułuj jego cele, zarówno wizerunkowe, np. bloga będzie czytać 5 tys. osób miesięcznie, jak i sprzedażowe, np. blog będzie generować min. 100 leadów miesięczne. Możesz też postawić przed sobą cele badawcze, np. pozyskanie 30 ankiet miesięcznie.
2. Pisz o tym, co ważne teraz
Blog firmowy to źródło bieżącej informacji o marce i ofercie, jednak by przekonać czytelnika do podjęcia konwersji i zakupu, jego content musi być obiektywny oraz odpowiadać na aktualne trendy. Zanim więc stworzysz inspirujący temat, sprawdź, czego dokładnie twój klient szuka w internecie. Zwróć przy tym uwagę, że zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku” jedną z głównych funkcji czytania blogów jest chęć bycia na bieżąco w informacjami w danej tematyce (19 proc.), możliwość relaksu (19 proc.), szansa zyskania wiedzy sprawdzonej i wypróbowanej przez kogoś innego (16 proc.), a także dostęp do treści, których nie ma w żadnych innych mediach (10 proc.). Wiedz też, że internauci szukają praktycznych porad i wskazówek (61 proc.) oraz informacji związanych z pracą i nauką (53 proc).
Wybierając frazy, wokół których zbudujesz treści, stawiaj na te o wynikach wyszukiwania oscylujących pomiędzy 10 a 150 tys. – Nie ma sensu zwracać uwagę na słowa kluczowe, które mają raptem kilkaset zapytań, jak i te powyżej 150 tys., z którymi naprawdę trudno rywalizować – radzi Artur Pajkert z firmy hostingowej Hekko.pl. By sprawdzić, jakie frazy cieszą się optymalną popularnością, wykorzystaj więc Trendy Google oraz Planer słów kluczowych Google z pakietu AdWords. Pomocne może okazać się także narzędzie Buzzumo, śledzące aktualne trendy.
Myśląc o zawartości firmowego bloga, rozważ przykładowe kierunki rozwijania treści:
- Jak twój produkt rozwiązuje problemy klienta lub coś ułatwia?
- Jakie są typowe sposoby używania twojego produktu?
- Jakie są odpowiedzi na często zadawane pytania?
- Jak to powstaje – jak to działa?
- Historia najdziwniejszej reklamacji.
- Kit czy mit?
- Ciekawostka miesiąca.
- Wywiad z Klientem.
- Najlepsze branżowe praktyki.
- Aktualności z życia firmy.
- Promocje i konkursy.
- Inne…
więcej na: http://di.com.pl