Z ostatniej chwili
E-dowód, co trzeba o nim wiedzieć ZUS chce zwrócić 2,5 mld zł przedsiębiorcom! Jak przetwarzać poufne dane klientów, wytyczne GIODO

E-dowód, co trzeba o nim wiedzieć? ZUS chce zwrócić 2,5 mld zł przedsiębiorcom! Jak przetwarzać poufne dane klientów, wytyczne GIODO

Ocena czytelników
[Głosów: 0 Ocena: 0]

E-dowód – 5 rzeczy, które trzeba o nim wiedzieć

Od poniedziałku, 4 marca, można składać wnioski o wydanie e-dowodu, czyli dowodu osobistego z dodatkową warstwą elektroniczną. Co trzeba wiedzieć o tym dokumencie?

Czym jest e-dowód?

To nowoczesna wersja tradycyjnego dowodu osobistego, wyposażona dodatkowo w tzw. warstwę elektroniczną – specjalny chip „wklejony” w plastikowym blankiecie dowodu. Chip przechowuje profil osobisty posiadacza – dane, które znajdują się na zwykłym dowodzie, tyle że w formie elektronicznej: imię (imiona), nazwisko, obywatelstwo, numer PESEL oraz datę i miejsce urodzenia. Dane te zostaną zapisane na etapie personalizacji dokumentu i nie będą podlegały zmianie przez cały okres jego ważności. E-dowód, podobnie jak tradycyjny dokument tożsamości, jest ważny przez 10 lat. Wyrobienie go jest bezpłatne…

Więcej dowiesz się u źródła >

ZUS chce zwrócić 2,5 mld zł obecnym i byłym przedsiębiorcom

Przez ostatnie lata na kontach ZUS-u przedsiębiorcy nadpłacili 2,5 mld zł składek. Teraz te środki mają być zwrócone przedsiębiorcom, jak i tym którzy już zakończyli swoją działalność.

Przedsiębiorcy, którzy wciąż prowadzą biznes mogą zmniejszyć swoje przyszłe płatności o wielkość nadpłat. W przypadku osób, które zamierzają lub już zakończyły prowadzenie działalności, mogą wystąpić o zwrot nadpłaty. Taką możliwość ma blisko 250 tys. płatników, którzy wyrejestrowali działalność w ciągu ostatnich dwóch lat (od 1 stycznia 2017 r.). Wysokość tych nadpłat w całym kraju wynosi już blisko ponad 111 mln zł…

Więcej dowiesz się u źródła >

Jak przetwarzać poufne dane aby zabezpieczyć dane klientów oraz własną firmę. Krótka analiza wytycznych GIODO

Coraz większa ilość poufnych danych przechowywanych przez firmy i instytucje w chmurach internetowych lub na twardych dyskach,  a następnie przetwarzanych metodami elektronicznymi wiąże się niestety z rosnącym ryzykiem ich utraty wskutek awarii, lub co gorsza, działalności przestępczej. Wymusza to na administratorach wrażliwych informacji podjęcie konkretnych kroków, mających na celu zminimalizowanie ryzyka zniszczenia lub kradzieży powierzonych im danych. W kwestii jak tego dokonać, doradza Prezes Urzędu  Ochrony Danych Osobowych, czyli dawny Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

GIODO/UODO

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych był urzędem państwowym przeznaczonym dla spraw związanym z ochroną danych osobowych,  działającym w okresie sierpień 1997 – maj 2018. 25 maja 2018 roku, GIODO został zastąpiony przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który poza przejęciem obowiązków GIODO stał się organem nadzorczym w rozumieniu rozporządzenia RODO…

Więcej dowiesz się u źródła >


Przez wyrok sądu Paczkomaty znikną z polskich miast?

„Dziecko” Rafała Brzoski, czyli Paczkomaty mają nie mały problem. To za sprawą kontrowersyjnego wyroku, który wydał sąd – poinformował portal prawo.pl. Według niego urządzenia inPostu stoją nielegalnie, gdyż nie posiadają odpowiedziach pozwoleń.

Cała sprawa zaczęła się w lutym ubiegłego roku, gdy jeden z mieszkańców województwa łódzkiego zwrócił się z prośbą do inspektora nadzoru budowlanego o sprawdzenie legalności budowy paczkomatu. Powiatowy inspektor stwierdził, że paczkomat nie jest realizowany zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego i zażądał od inwestora stosownych pozwoleń…

Więcej dowiesz się u źródła >

Co zmieni wprowadzenie białej listy podatników VAT?

Ministerstwo Finansów planuje od 1 września 2019 r. wdrożenie nowej listy podatników, która ma zawierać niezbędne informacje potrzebne do weryfikacji podatnika VAT. Biała lista podatników oprócz niepodważalnych korzyści niesie ze sobą nowe obowiązki, a nawet sankcje wobec czynnych podatników VAT.

Biała lista podatników to baza informacji o podatnikach VAT, która ma być prowadzona przez szefa KAS w formie elektronicznej. Zastąpi ona trzy obecnie obowiązujące wykazy:

  • podatników zarejestrowanych,

  • wykreślonych,

  • przywróconych do rejestru…

Więcej dowiesz się u źródła >


Powołany zostanie Rzecznik Praw Podatnika

Rzecznika Praw Podatnika będziemy wybierać na jednokrotną, 6-letnią kadencję i będzie on w zasadzie nieusuwalny – mówi wiceminister finansów Filip Świtała. RPP będzie wyłaniany w ramach procedury konkursowej. Resort podkreśla, że wymagania wobec kandydatów będą wysokie – mają być doświadczonymi profesjonalistami, znającymi praktykę stosowania przepisów prawa podatkowego. Instytucja Rzecznika Praw Podatnika zacznie działać razem z nową ordynacja podatkową, czyli w przyszłym roku.

Rzecznik Praw Podatnika ma być pomocą dla zwykłych podatników. Mamy już dobrze rozbudowany system pomocy dla przedsiębiorców, jest Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Zwykły podatnik może się zwrócić z prośbą o informację do Krajowej Informacji Podatkowej, ale widzimy potrzebę, żeby istniał pośrednik między podatnikiem a władzami skarbowymi. Nie wykluczamy, że Rzecznik Praw Podatnika będzie pomagał również przedsiębiorcom, uwzględniliśmy to w projekcie przepisów, ale podstawowym celem jest pomoc zwykłemu podatnikowi – mówi agencji Newseria Biznes Filip Świtała, wiceminister finansów…

Więcej dowiesz się u źródła >

Czy można zawiesić ubezpieczenie samochodu?

Obecnie komunikacyjne ubezpieczenie OC jest obowiązkowe w Polsce dla wszystkich pojazdów mechanicznych, w tym oczywiście samochodów. Kierowca, który nie dopilnuje obowiązku zakupu polisy OC, musi się liczyć z wysokimi karami, które może na niego nałożyć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Czy jednak można na jakiś czas zawiesić ubezpieczenie samochodu?

Zawieszenie ubezpieczenia samochodu

Przepisy, które umożliwiały czasowe wycofanie z ruchu motocykla czy samochodu osobowego, zostały zniesione ponad 20 lat temu, dokładnie w 1997 roku. Pomysł ponownego wprowadzenia takiej możliwości pojawił się w Sejmie w roku 2016, jednak ostatecznie nic się pod tym względem nie zmieniło…

Więcej dowiesz się u źródła >

O Legiobiznes.pl

Budowa i tworzenie profesjonalnych, responsywnych (RWD) stron www. Pozycjonowanie SEO, sklepy internetowe eSklep...

Sprawdź także

Własna działalność – jak rozliczyć PIT za za 2019 rok Jak rozliczyć działalność nierejestrowaną Skarbówka może działać wstecz Kwota wolna od podatku

Własna działalność – jak rozliczyć PIT za za 2019 rok? Jak rozliczyć działalność nierejestrowaną? Skarbówka może działać wstecz? Kwota wolna od podatku

Ocena czytelników [Głosów: 0 Ocena: 0] Własna działalność – jak rozliczyć PIT za 2019 rok? …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

DARMOWE OGŁOSZENIA